dilluns, 8 de febrer del 2010

Pràctica 1: intentant aclarir tres termes bàsics de l'assignatura

La primera pràctica de l'assignatura l'hem dedicada a vore què entenem i quina relació podem establir entre estos tres termes:

RECREACIÓ

TEMPS LLIURE

OCI

38 comentaris:

  1. Hola a tots! Per a obrir aquest bloc hem de començar, com no, parlant sobre la primera pràctica de l'assignatura. En aquesta pràctica hem parlat sobre recreació, temps lliure i oci. Al començament han sorgit diverses idees relacionades amb aquests termes. Així, hem parlat sobre diversió, autosatisfacció, treball, temps reglat, rècords, notorietat, professionalitat, negoci, obligatorietat, etc.

    A mesura que el debat ha anat avançant els termes han agafat més sentit i a la vegada sorgien més contradiccions. Unes quantes preguntes que ens hem fet a classe han estat les següents:

    - Recreació es el mateix que oci?
    - El treball pot ser recreatiu?
    - La recreació es dóna solament al temps lliure?
    - La recreació és una dimensió individual?
    - Recreació és sinònim de passar-s’ho bé o divertir-se?

    Aquestes preguntes anirem contestant-les a mesura que vagen avançant les classes i a mesura que els nostres coneixement sobre aquest tema siguen més amplis. No obstant, jo he fet una reflexió sobre la pràctica i m’he fet una idea general sobre la relació entre aquests tres conceptes:

    En la meua opinió, el temps d’oci estaria dins del tot temps lliure del qual disposem, temps que tenim fora del treball, estudi, etc., és a dir, fora de les nostres obligacions més estrictes. Dins d’aquest temps lliure també podem tenir certes obligacions com fer les tasques de casa, menjar, etc., i la resta de temps seria temps d’oci. Per finalitzar tindríem el que denominem recreació que suposaria aquell temps planificat i/o organitzat per a tal efecte. Per exemple veure la televisió al sofà de casa podríem qualificar-ho de temps d’oci, mentre que anar a jugar a pàdel amb els amics seria recreació. A tot açò cal dir que la recreació és una dimensió individual, ja que ú pot recrear-se fent una activitat, i una altra persona li pot suposar un avorriment o una falta d’interès per la mateixa.

    Per concloure he de dir que allò exposat en aquesta entrada té caràcter individual i només és una opinió del debat de classe. Les preguntes propostes anteriorment són per a que cadascú reflexione sobre aquestes i obtinga les seues pròpies conclusions.

    Rodri Aranda

    ResponElimina
  2. Jo al respecte del comentari de Rodri, he de dir, que el debat de clase ha sigut molt interessant, ja que en un principi al sentir la paraula recreació, tots interiorment hem dit: ¡Se que significa!. Una vegada donades les diferents definicions o característiques i veien la direcció del professor, he pensant que el significat de recreació que tenia jo en el cap igual no era el més correcte.

    A mesura que ha anat passant la classe crec que tots ens hem adonat que cadascú té un idea diferent i que moltes eren semblant però d'altres eren diferents.

    Jo primerament estava molt d'acord en la definició de Raul on esmentava recreació era utilitzar el temps lliure (segona paraula clau) per realizar activitats que et divertisquen.
    Una vegada introduit el terme "temps lliure" a aparegut el d'oci i s'ha obrit un altre debat.

    Una vegada tots els termes han estat exposat han sorgit molts més dubtes i com no, ara mateix, tinc moltes ganes de saber quina és la definició correcta.

    Buscan per internet vaig trobar aquestes definicions.

    Com diu la reial academia de la llengua espanyola, ocí és tota aquella activitat realitzada en el temps lliure sense ninguna obligació i fora dels hábits diaris.

    Per tant aquesta definició ja em deixa clar el dubte que m'havia sorgit entre si l'ocí i la recreació es produien en el temps lliure i en el temps de treball o sols en temps lliure....

    La recreació em dit en classe que fa referència a crear o produir algo nou, per tant la recreació necessita d'una implicació, una participació activa a diferencia de l'oci que es referix al descans.
    Per tant estic d'acord en Rodri quan diu que vore la tele seria una activitat d'oci ja que de normal aquesta acció la realitzem per descansar.

    Una vegada dit tot açò pense que dins del meu cap l'estructuració d'aquestes paraules és més clara, Ocí tot aquelles activitats en el temps lliure per descansar i fetes perqué volem i recreació totes aquelles activitas on participem activament en el temps lliure o de faena i que ens servixen per a divertir-nos i aliviarnos de la faena.

    ResponElimina
  3. Com molt bé ha fet la nostra companya Anabel, he anat a buscar les paraules Recreació i Oci al diccionari de la Reial Acadèmia de la Llengua, i he trobat el següent:

    Oci:
    1. Cesación del trabajo, inacción o total omisión de la actividad.
    2. Tiempo libre de una persona (per tant tot el temps lliure és oci).
    3. Diversión o ocupación reposada (sense activitat física intensa), especialmente en obras de ingenio, porque estas se toman regularmente por descanso de otras tareas.
    4. Obras de ingenio que alguien forma en los ratos que le dejan libres sus principales ocupaciones (Açò de les obres d´ingeni no m´ha quedat clar a mi, si algú ho pot explicar millor que ho faça).

    Recreació:
    1. Acción y efecto de recrear (Ara vorem el que és recrear).
    2. Diversión para alivio del trabajo.

    Recrear:
    1. Crear o producir de nuevo algo (perque ens agrada).
    2. Divertir, alegrar o deleitar.

    Després de vore estes deficions, concluïm que l´oci és el temps lliure que una persona té fora de la seua activitat diaria de treball i obligacions, i que la recreació és una manera més activa que té com a finalitat divertir-se per olvidar les obligacions de la vida diària, la qual cosa no vol dir que a les obligacions o treball no ens pugam divertir.

    ResponElimina
  4. En relación a todo lo expuesto por mis compañeros, yo voy a ser más esquemático y directo.
    Para mi entender el trabajo es igual a unas obligatoriedades, el ocio es como bien han explicado mis compañeros, un no negocio, es decir un tiempo dedicado a la libre actividad, ahora bien el tiempo de ocio puede tener tiempo de actividades obligatorias (aseo personal, custodia o dedicación a los hijos, cuidado y limpieza del hogar)... y otras actividades libres (paseo, actividad física, cine...) Así pues, entiendo que la palabra recreación es aquella actividad que no realizas por obligatoriedad sino de forma libre y que además tiene un componente divertido, lúdico, placentero para aquella persona que lo realiza.

    ResponElimina
  5. Hola a todos, aqui estamos otra vez para intentar sacarle el mayor rendimiento al blog y a la asignatura para nuestro aprovechamiento.

    Decir que en la clase de hoy hemos tratado de diferenciar los tres conceptos: recreación, tiempo libre y ocio.

    En el debate hemos expuesto nuestras ideas y creo que es una manera muy enriquecedora a través del debate.

    Nuestros conocimientos acerca de lo que es recreación o actividad recreativa son muiy acertados, pero también gracias al debate hemos podido sacar en conclusión y tratar de estabelecer relaciones y diferencias entre ellos.

    Todos estos conceptos o términos dependen de la obligatoriedad o la libertad con que se haga, ahí esatará la clave para saber si estamos ante una actividad recreativa.

    Por último y como conclusión, bajo mi punto de vista recreación o actividad recreativa es toda acción realizada de forma libre que implica diversión, relajación, deshinibición, desahogo, que no implica una obligatoriedad hacía algo.

    ResponElimina
  6. Be, desprès de llegir els comentaris anteriors, me n’adone de que la idea que tenia jo respecte a aquests termes no anava mal encaminada.
    A la pràctica vaig realitzar el següent comentari: “per a mi el temps lliure és sinònim d’oci, però en canvi temps lliure no és sinònim de recreació”.
    Per tant, i havent-me informat degudament, veig que el comentari que he fet no està mal, encara que no era del tot complet ja que a les aportacions dels companys que han participat en aquesta entrada hi trobe diferents punts que l’amplien, com per exemple, en el cas de la recreació, aquesta ha de ser de forma activa pel que la practica, no sent necessari esta en l’oci.
    De segur que poc a poc anirem ampliant i clarificant aquestos i més termes tant a la teoria com a la pràctica de la present assignatura, i a més, almenys a la pràctica, en forma de debat, el qual ens està fent partícips en primera persona, la qual cosa ens implica de major forma en allò que s’està debatent i, per tant i al meu veure, fa que ho interioritzem més.

    ResponElimina
  7. Una vez leídos los comentarios y oído las opiniones de los compañeros en clase uno adapta la concepción de lo que pensaba o creía que significaban estos conceptos. Si a ello le sumamos el rol del profesor intentando hacernos reflexionar y las diferentes opiniones de diversos autores especializados en el tema, uno ya no sabe como definirlo para que sea correcto en su totalidad sin dejarse ninguna característica pendiente.

    Por lo tanto no deberemos olvidar los siguientes puntos que nos ayudaran a definir de una manera más precisa recreación, tiempo libre y ocio. La recreación es un tipo de actividad de ocio que enmarcada dentro del tiempo libre comporta satisfacciones e implica aprendizaje tanto por su valor pedagógico y relacional.

    En cuanto a la definición de Ocio expuesta anteriormente por un compañero sacada del diccionario de la RAE, decir que desde mi punto de vista no es del todo completa y clara. Por ello expongo aquellas consideraciones que deberíamos tener en cuenta. Def. 1) habla de una inacción o total omisión de actividad, y hoy en día no es esa concepción la que se tiene del tiempo del ocio, ya que también se incluyen otra serie de actividades que requieren movimiento y activación; def. 2) establece igualdad entre Tiempo libre y Ocio, sabiendo que no todas las actividades que realizas durante ese tiempo libre son de ocio, pudiendo incluir en este otra serie de obligaciones como por ejemplo las tareas domésticas. Por otro lado creo que debemos entender el concepto “obras de ingenio” como algo que tu creas, que hace partícipe a tu imaginación y tus manos, de ahí que el Ocio sea creador, creativo.

    ResponElimina
  8. Hola a todos!

    En primer lugar me gustaría dar la enhorabuena al profesor y a todos mis compañeros de la práctica, entre todos hicimos un debate muy enriquecedor acerca de las tres palabras que tanto han dado que hablar. Creo que es una de las primeras veces que se propone la realización de un debate abierto en el aula y se cumple dicho objetivo, con participación activa de casi todos los alumnos y con aportaciones tan diferentes, cosa que hace que merezca la pena asistir a clase, ya que después de una hora sales con muchos conocimientos nuevos y sobretodo habiendo reflexionado sobre el tema planteado. Ha sido un éxito rotundo, bien es verdad que ayuda que se proponga esto en el segundo cuatrimestre donde todos estamos más "enchufados" que al principio de curso.

    Respecto a mi opinión sobre las tres palabras, pienso que cada uno las interpreta de una manera distinta, sobretodo porqué muchas veces utilizamos una u otra indistintamente para referirnos a lo mismo y nunca nos hemos parado a pensar y profundizar sobre su verdadero significado, aunque por supuesto todos conocemos las palabras a tratar. Decir que para mí, el tiempo libre se ocupa en actividades de ocio (que pueden ser muy distintas y se realizan de manera aleatoria, sin necesidad de repetirse) y las actividades recreativas, como dice su nombre, son actividades que cada individuo vuelve a realizar o crear, porqué son de su agrado. Es decir, la palabra recreación, tiene un sentido menos amplio que el ocio, ya que cada uno tiene sus actividades de recreación, que son las que a cada uno le gusta realizar. Y el ocio se puede identificar más con lo que se realiza en el tiempo libre en general, sin tener en cuenta las actividades que también se realizan en el tiempo libre pero de manera más premeditada y organizada, ya que se repiten en el tiempo(recreativas).

    ResponElimina
  9. Hola a tots!! ja estem ací de nou!!

    La veritat és que tots tenen gran part d'encert en tot allò que diuen però com bé a dit algun company, açò és perquè aquestos tres concptes són termes que poden tenir i abarcar un significat i una forma d'entendre'ls molt àmplia i en funció d'allò que pensem respecte a un, aquest pensament repercutirà en
    la concepció dels altres.

    Per deixar la meua opinió, vaig a trctar d'explicar un poc segons el meu parèixer aquestos tres termes indicant algunes de les relacions que hi ha entre ells.

    Pr començar partir del concepte de temps lliure que és tot aquell temps del que gaudim fora del nostre treball i les nostres obligacions quotidianes de la vida real, és a dir el temps que dispossem per fer allò que ens apetix sense cap obligació, imposició o neccesitat de fer allò que estem fent.

    Així dins durant aquest temps lliure una de les possibilitats que tenim és de gaudir de l'oci que ho podríem definir com tot aquell conjunt de possibles activitats o quefers, que es realitzen voluntariament,per ocupar unespai de temps i per motius diversos encara que normalment es sol associar amb la diversió i l'entreteniment.

    Així baix la meua opinió l'o´ci sempre haurà de donar-se durant el temps lliure.
    D'altra banda la recreació no necessariament es donará en temps lliure ja que perfectament podrem recrear-nos fent alguna tasca durant la nostra feina o mentre estem fent una sèrie d'obligacions.

    Per tant i per concluir vull dir que el concepte bàsic per podem definir i establir les relacions entre aquestos tres termes serà el de temps lliure i que a aprti d'ací podrem dir que l'oci es dona sempre en aquest espai mentre que la recreació no necessariament apareixerà sols durant el temps lliure.

    Vicent Torres Salort

    ResponElimina
  10. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  11. Las definiciones que ha dado mi compañero Gonzalo creo que son las adecuadas y encajan con lo que yo pienso que son estos tres términos... diría que la recreación implica una participación activa del sujeto, a diferencia del ocio que se refiere generalmente a todo lo que hacemos en nuestro tiempo libre, ya sea de forma activa o no. Es decir, podemos hacer ocio descansando o entreteniéndonos de forma más relajada.

    Creo que la principal diferencia radica en que la recreación para mi es la actitud positiva del individuo hacia la vida en el desarrollo de actividades para el tiempo libre, que le permitan buscar el equilibrio sociál y biológico,que dan como resultado mejor salud y una mejor calidad de vida.

    Los propósitos de la recreación son tener una actitud que lleve al aprendizaje y al logro de metas y al crecimiento personal.La recreación proporciona equilibrio integrál al individuo.

    Podríamos concluir diciendo que la recreación es la forma de utilizar el ocio para conseguir algún tipo de aprendizaje que nos sirva para crecer como persona.

    Por tanto, concluiré diciendo que el ocio es todo aquello que hacemos en el tiempo libre, y que la recreación es la forma de utilizar el ocio para aprender algo. Por tanto, la recreación es una parte de ocio.

    Raúl Martínez Sánchez

    ResponElimina
  12. Hola a tots!
    Bé, com han descrit els meus companys, el debat a classe anava dirigint-se i apropant-se cada vegada més a aspectes més característics dels conceptes d'oci, temps lliure i recreació.
    Al principi, enteníem quasi aquests tres termes com a sinònims. Recreació era entés com a sinónim de diversió al igual que oci. Com a punt més significatiu, una companya ha donat una de les claus comentant que no tot el temps lliure era temps d'oci, i en acabant una altra ha anomenat el concepte d'obligatorietat. També hem tractat si en una professió una persona es podia recrear o inclús que aquesta formara part del seu temps d'oci.
    Com ha descrit el meu company, entenem recrear i oci com a sinónim de diversió, situant ambdós conceptes fora de l'horari de treball. Amb açò estic d'acord (al contrari que molta gent de classe), ja que crec que tant les activitats de recreació com d'oci deuen tindre caràcter voluntari en la seua totalitat, i el treball pot ser molt divertit i molt gratificant i inclús moltes vegades voluntari, pero no deixa de ser una obligació. Quan estàs en febra o malestar i eixe dia no t'abellix anar al treball i no et queden més baixes que agafar -per exemple-, per molt que no es trobes bé, tens l'obligació de anar.
    Dit açò, pense que la recreació i l'oci estan situats dins del temps lliure. Crec que una persona pot divertir-se en la seua professió, pero el caràcter d'obligatorietat d'aquesta impideix que la recreació i l'oci es puguen donar. Pense que al llarg de l'assignatura veurem si el que pensavem al principi era encertat o no, però en aquest moment la meua idea és aquesta.
    En definitiva, crec que la recreació engloba aquelles activitats que es fan canviar el xip del treball, aquelles en les que va ímplicit algun tipus d'aprenentatge i benefici a nivell personal i són innovadores i per tant, et lleven de l'habitual. L'oci, si que l'entenem com a sinónim de diversió però dins del temps lliure. Per tant, crec que en aquesta assignatura intentarem organitzar o fomentar activitats recreatives i que a la vegada siguen d'oci, i fer-ho dins del nostre temps lliure, ja que tot el temps lliure no és temps d'oci.

    ResponElimina
  13. Hola, sóc Vicente Lozano Vendrell. Crec que el primer que cal aclarir és que el temps de cada individu té diferents subapartats. El més clar seria el que li dediquem a treballar, i un altre subapartat seria el temps lliure. Després, dins d'eixe temps lliure, podem utilitzar-lo segons el grau de llibertat que tingam, o siga que depén en gran part de factors externs al propi individu.

    Per exemple, dins del temps lliure, podríem trobar el temps d'oci, temps d'estar amb la família, temps d'organització personal... En tot cas, el temps d'oci i de recreació seria un altre subapartat del temps lliure.

    Com a oci jo el definiria allò que organitzem, amb un grau de llibertat i fora del temps de treball (obviament), per tal d'evadir-nos de qualsevol tasca, mitjançant activitats mentals o físiques, amb una previsió de confortabilitat psicològica. La recreació la definiria més com a diversió, mitjançant algun tipus d'activitat física o mental.

    ResponElimina
  14. Bé una volta llegits els diversos comentaris dels distints companys de classe, podem veure que en els tres grups de pràctiques hem arribat més o menys a les mateixes conclusions. És dir, tothom deixa “pincelades” dels diferents conceptes però ningú construeix una definició definitiva, amb la qual tots estem d’acord. De tota manera, alguns companys s’han ajudat de definicions que podem encontrar al diccionari de la Real Acadèmia Espanyola o en qualsevol enciclopèdia. Baix el meu punt de vista, aquestes definicions segueixen sense mostrar-me una definició clara de cascun d’aquests conceptes que per a mi, estan íntimament lligats.
    A continuació, en lloc de transcriuré la pràctica realitzada en classe i dir les diferents aportacions, tractaré de donar aquella conclusió que hem pogut obtindré al llarg de 55 minuts de debat sobre aquestos tres conceptes.
    A l’inici de la pràctica, si el professor m’hagués dit defineix aquestos tres conceptes en un full i ves-te’n a casa. Jo ho haguera fet, me n’ haguera anat a casa i haguera estat tota la vida molt tranquil•la pensant que sàvia diferenciar perfectament aquestos 3 conceptes. Però tal i com ho va fer Pere, va aconseguir aprofundir més sobre cadascun d’ells i fer-nos veure en què es diferència i en que estan relacionats. Suposa que l’objectiu del professor era que ix querem de la classe amb un idea clara, però en el meu cas i en la de algun que altre company en el que vaig parlar, no va ser així. A l’ eixir de classe, tenia conceptes definidors de cadascú dels termes, però a dia d’avui no puc definir perfectament cadascun d’ells.
    De tota manera, aquestes idees que compartís amb diversos companys són les que puc aportar sobre aquestos 3 conceptes;
    - Recreació; es aquell temps destinat per a passar-ho bé, on aquesta és la finalitat principal. I no es troba vinculada a l’obligatorietat ni a la competició. On també diem que es allò que es realitza en el temps lliure. Una volta arribada a aquestes conclusions, ens trobem en el problema d’haver de definir “temps lliure”.
    A més la recreació fa referència a aquell temps on el subjecte està actiu, és a dir, hi ha interactivitat entre les persones, són activitat preparades i destinades per a un col•lectiu. Açò és el que fa diferenciar a recreació d’oci, ja que consideren que el subjecte és més passiu.
    Finalment, dir que ajuda a definir a aquest concepte el fet que la paraula en si, vol dir, tornar a crear per tant. Voldrà dir tornar a crear experiències positives les quals t’aporten diversió.
    - Oci; ja ho he definit més o menys abans de que es diferència de la recreació, però també certs companys deien que l’oci fa més referència a l’encontre amb relacions socials. Amb açò no estic d’acord, ja que considere que en qualsevol activitat tant recreativa, de competició, d’oci o inclòs laboral ens trobem constantment amb relacions socials, ja que estem interactuant amb diverses persones. És dir, estem socialitzan-mos.
    - Temps lliure; baix el meu punt de vista, el defineix com el temps en el qual no tenim cap mena d’obligació sinó que podem destinar-lo a allò que més ens agrada. Esteve va dir que per a d’ell el temps lliure era tot el temps diferent al del treball, jo no pensa així ja que obligacions com anar a replegar al fills al col•legi, anar al metge, fer el dinar, etc no és temps lliure ja que tinc una obligació i no tinc el poder de poder decidir sobre allò que vull fer.
    Bé aquests són les meves visions d’aquests conceptes, el que vull que estiga clar, que el que dic és una reflexió més sobre opinions dels meus companys i les qual jo mateix també les qüestione.
    Laura Moreno

    ResponElimina
  15. Si busquem algunes definicions ràpides a internet respecte al concepte de recrear o recreació podriem trobar algunes definicions com les següents (R.A.E):
    Recrear:
    Crear o produir novament quelcom.
    Divertir, alegrar o delectar.
    Recreació:
    Diversió per alleugerar el treball
    Doncs no, açò no és el que es planteja en l´assignatura, sinó just el contrari, desenvolupar la reflexió de l´alumne mitjançant debats que ens faciliten una posada en comú dels diferents punts de vista.
    Així doncs varem veure a classe que la recreació dins del treball estaria marcada per l´obligatorietat que té el treballador de complir amb el seu treball, mentre que fora del treball hi hauria una major llibertat per recrear-se. Com tots sabem molts treballadors durant el seu treball es dediquen a jugar al solitari o jocs de diversos tipus en l´oficina, aquest seria un exemple per argumentar la premissa exposada anterioment. Remarcar a més la qüestió que la falta d´ètica professional està relacionada amb aquest exemple. Per ampliar un poc més podriem dir que les condicions externes condicionen la recreació.
    Jo vaig comentar que moltes empreses defensen un plantejament utilitari de la recreació, per a maximitzar la productivitat de bens, utilitzant diverses estratègies per tindre contents als treballadors i puguen treballar en harmonia.
    També va sorgir la idea que moltes activitats que es desenvolupen durant el temps lliure s´estan professionalitzant, des d'ames de casa fins personal shopping, etc.
    Segur que hi haurà moltes definicions respecte als tres conceptes que es tracten en aquest post, però una de les conclusions que varem traure es que seria important definir un clasificació on es vegen clarament els tipus de recreació que es poden donar als diferents àmbits. Pot ser aquesta idea vatja en contra del debat, però crec que aclariria molts dubtes que es creen amb aquests tipus de reunions socials.
    Oci o neg-oci? Vas sorgir també aquesta pregunta durant la pràctica. Varem comentar que el primer es refereix aquelles activitats que van en contra del temps de treball (negoci), és a dir, tot allò que es fa fora del temps de treball.
    Finalment cal dir que si tinc clara la definició de recreació, mentre que la diferència entre temps lliure i oci caldria deixar-la aclarida. Al menys és la sensació que em va donar a mi respecte als companys.
    En fi espere que totes aquestes hipòtesis plantejades pugam solventar-es a poc a poc amb col·laboració del companys aportant tots un granet d´arena.
    Rafel Fortea Rosaleny

    ResponElimina
  16. ¡¡¡De nuevo en el blog!!!
    Entrando en materia y analizando algunas definiciones más o menos científicas que he podido encontrar en la red, parece que como ya quedó patente en el debate de clase, no es nada fácil definir estos términos, en contra de lo que pueda parecer. Así mismo, cabe destacar que los tres conceptos han ido evolucionando en su significado al ritmo que lo hacía la propia sociedad.

    A mi forma de entender, creo que las definiciones que más se ajustan a la sociedad capitalista en la que nos desenvolvemos son las siguientes:
    Ocio: actividades diversas que permiten el desarrollo de la potencialidad del ser humano, resultando ideales por las sensaciones gratificantes que experimenta el individuo. Estaría en contraposición al tiempo empleado en actividades laborales.
    Tiempo libre: tiempo del que dispone el individuo restando el dedicado a las actividades que le proporcionan el sustento (trabajo). En este sentido el vocablo tendría connotación de libertad, en tanto en cuanto en este periodo de tiempo se realizan actividades que realmente se desean llevar a cabo.
    Recreación: vendría a completar las dos primeras, en el sentido de aportar nuevas y definitivas connotaciones, como son el placer, divertimento o la búsqueda de emociones agradables. Todas ellas conseguidas al realizar determinadas actividades durante nuestro tiempo libre, contribuyendo al desarrollo de la potencialidad de las personas, es decir a sacar lo mejor que cada uno tiene en su interior.

    Ahora bien, estas definiciones son subjetivas y cada cual tiene una opinión sobre las mismas, nunca mejor dicho. Y para ello solo hay que analizar cada una de las preguntas que Rodrigo plasma en su comentario.
    En conclusión, mi opinión sobre los tres términos es que están claramente en contraposición con el tiempo que dispensamos a diario a nuestras actividades laborales. Ya que incluso los oficios / trabajos más atrayentes, interesantes y gratificantes, pierden su encanto cuando se convierten en actividades remuneradas que debemos desempeñar por obligación. Con ello, no quiero decir que no se pueda disfrutar del trabajo y sentirse realizado al desarrollarlo, pero sí que es en nuestro tiempo libre dedicado al ocio llevando a cabo actividades que nos divierten y nos reconfortan, cuando realmente se alcanza el significado pleno de los términos analizados.

    ResponElimina
  17. La primera sessió pràctica de l’assignatura Esport i Recreació s’ha destinat a debatre sobre tres termes bàsics d’aquest àmbit, com són el l’oci, el temps lliure i la recreació.

    Són termes que hem de conèixer bé per entendre l’assignatura, pel que a continuació intentaré definir cadascun d’aquestos, establint tant les diferències com la relació entre ells.

    En primer lloc, cal destacar que “oci” és un terme llatí que apareix en l’època romana. En la societat grega era la formació cultural d’u mateix, es considerava un privilegi. Així, Goodale i Godbey (1988) reconeixen tres elements continguts en l’ideal grec de l’oci: temps, necessari per a l’elaboració i elevació de la cultura; ferment intel•lectual, per la necessitat d’explicacions mitològiques o metafísiques constants; i seguiment d’un ideal, premissa més característica de la Grècia antiga que de qualsevol altre cultura.

    Actualment podem dir que l’oci és una forma desenvolupar el temps lliure a través d’una acció lliurement elegida i duta a terme com una finalitat en si mateixa. Per tant, per a que una activitat siga entesa com oci, segons Trilla (1990), ha d’acomplir el següent: llibertat en l’elecció i la realització, motivació intrínseca en el seu desenvolupament, i ha de resultar xalesta.

    Per abordar el terme de “temps lliure”, cal dir que l’idea d’aquet terme en les societats pre-industrials no té pràcticament punts de relació amb el concepte que es gesta a partir de la revolució industrial. Naix en termes quantitatius i en el seu desenvolupament troba la necessitat de qualificar-se. Inicialment també, es configura com instrumental, per a guanyar un espai d’autonomia, que tanca problemàtiques pròpies de l’era industrial, com el tema de la llibertat. Si bé naix com temps “alliberat” del treball, ha de, posteriorment, plantejar una alliberació de la “cultura jerarquitzada”, tal com diu Touraine (1973), i la qüestió de la alienació del treball, per a poder seguir fonamentant-se el concepte com temps lliure. Ací, l’expressió ja engloba tant el temps lliure com hores de no treball i llibertat en el temps, com referint-se a la lliure disposició d’eixe temps, considerant la llibertat ideològica com psicològicament (Munné, 1980).

    A més d’açò, cal dir que més recentment, l’augment del temps lliure en les societats capitalistes respon a una necessitat estructural del sistema: descansar per a seguir produint i disposar de temps per al consum (Álvarez Sousa, 1994).

    Per tant, podem dir que el temps lliure és el temps sobrant, desocupat, en el qual no tenim obligacions. És el temps que ens queda d’altres temps, com el que utilitzem per fer les tasques domèstiques i per treballar (temps laboral), i que el podem gastar fent allò que realment ens agrada o no fent res.

    Una vegada explicats els termes d’oci i de temps lliure, és important conèixer a que ens referim quan parlem de “recreació”. Aquest terme, segons reconeixen alguns autors, es posa de moda en els anys cinquanta. Açò no significa que abans no estiguera present, implica que en eixe moment comença a generalitzar-se el seu ús, i per tant a tenir diferents significats. Segons Argyle (1996), una vegada incorporat socialment el dret a una major disponibilitat de temps lliure, comença a parlar-se d’una “recreació racional”. Es reconeix que les activitats recreatives possibiliten l’expressió de noves necessitats i capacitats. Açò implica que es reconeix l’autonomia progressiva que va tenint un conjunt d’activitats, que en estreta relació amb les demandes de les destreses exigides en els àmbits laborals, s’adapten a l’àmbit del temps lliure i van, al mateix temps, evolucionant amb característiques pròpies.

    ResponElimina
  18. ...Continuació de l'anterior...

    La recreació expressa les pràctiques que en una societat concreta realitza el col•lectiu social en el seu temps lliure. Aquestes pràctiques representen el significat que una societat dóna a les manifestacions de plaer públic i a la recerca d’emocions agradables. Compartint les característiques del joc, la recreació traspassa els límits imposats per aquest i cristal•litza en institucions socials la vivència col•lectiva.

    Per tant, podem dir que la recreació és una forma constructiva d’ocupar el temps lliure, és el conjunt d’activitats realitzades durant aquest temps per divertir-se i desconnectar del treball. És el conjunt de pràctiques d’índole social, realitzades col•lectiva o individualment en el temps lliure del treball, emmarcades en un temps i un espai determinats, que produeixen un gaudiment transitori sustentat al valor social reconegut a algun dels seus components (psicològic, simbòlic, material), al que adhereixen com satisfactori del plaer buscat pels membres d’una societat concreta.

    Per finalitzar, com a conclusió, cal destacar que la formació socioeconòmica capitalista en sorgiment, justament per no poder contenir el significat original de l’oci, al revaloritzar la productivitat i el treball com aspectes que dignifiquen al home, imposa a l’oci la seua condemna en la ociositat (vici de no treballar, perdre el temps o utilitzar-lo inútilment). Sorgeix aleshores el temps lliure, concepte que es va desenvolupar al mateix temps que el treball industrial i que en relació al seu significat primigeni, es refereix al temps al temps disponible per a l’humà després de les tasques que li procuren la sustentació. L’evolució quantitativa del temps lliure a partir de les diverses reivindicacions obreres, és la gènesi d’un temps de relativa autonomia, que s’impregna de noves activitats que vinculen en forma de joc les destreses del treball i incentiven el consum. Aleshores, parlar de recreació deixa de costat les discussions referents a la llibertat en el temps lliure. És així com la recreació adquireix progressivament valor social amb l’aparició de pràctiques novedoses de la mà de les grans ciutats i els desenvolupaments tecnològics que faciliten el gaudiment col•lectiu i la socialització.

    ((Continguts extrets del debat a classe durant la pràctica, i sobretot de la pàgina web http://www.redcreacion.org/documentos/cmeta1/JGerlero.html))

    Francesc Ausiàs Ros Serra

    ResponElimina
  19. Buenas a tots!!
    Al llarg de tots els comentaris anteriors escrits pels nostres companys, hem pogut llegir diverses definicions de la R.A.E, de diversos autors,etc sobre els termes Recreació, Temps lliure i Oci. En canvi, a mi m´agradaria parlar en un primer lloc sobre l´impressió que em va causar la pràctica, cóm la vaig viure i a continuació dir una aproximació conceptual per a diferenciar aquestos tres termes.

    En un principi, vam entrar a classe i a la pissarra estava escrita la paraula " Recreació". Pere ens va plantejar la classe a mode de debat i per aquest motiu ens va dir qué significava esta paraula per a nosaltres. La gent va començar a explicar el que representava per a ells i poc a poc van anar eixint altres termes com "Oci i Temps lliure". Però no obstant això no es van quedar aclarits.

    Des del meu punt de vista, jo crec que existeixen certe relació entre ells.La relació que tenen es que l’oci i la recreació es manifesten en el temps lliure, condició necessària per a que hi haja oci. En totes elles no estàs sotmet a obligacions laborals.
    Les diferencies:
    - L’oci és una forma de gaudir del temps lliure sense tindre cap obligació. Es fa de forma desinteresada, voluntària, plaentera i alliberadora per a descansar, divertir-se o desenvolupar-se personalment.
    - La recreació és el conjunt d’activitats en les que es manifesta objectiva i quantificablement l’oci.
    - El temps lliure és tot aquell temps que ú no estás sotmés a obligacions laborals.

    RUBÉN GONZÁLEZ MIRAVALLES

    ResponElimina
  20. Després de llegit els comentaris dels companys de classe trobe que la primera inquietut que hem tingut cuasi tots, ha estat anar-hi a una font d'informació més o menys contrastada per intentar entendre tant les definicions d'aquestos tres termes, com les semblances i diferències entre els mateixos.
    Vaig a expossar el que vaig entendre jo durant la classe passada d'aquestos termes tan simples d'entendre a priori.
    En començar la classe i plantejar que entenem per el terme recreació, pense que ho tinc prou clar. En un primer moment pense que aquest terme fa referència a les activitats que desenvolupem a la nostra vid diaria de forma voluntaria i que aporten autorealització personal. Després es fa referènicia al temps lliure i treball de menera relacionada am la recreació. Segons el que es desprenia en classe la recreació es incompatible amb el treball, es a dir forma part del temps lliure. Pere ens proposa pensar un exemple de alguna activitat que nosaltres gaudim fent i si podriem treballar d'aixó. Aleshores pense en mi i en el busseig. Aleshores jo gaudixc bussejant ¡ també ensenyant a bussejar i per tant es algo que suposa recreació, si jo treballara en l'ensenyament del busseig, parlem de recreació al treball?
    En quant al terme oci es fa referencia a diverses aspectes. En primer lloc es comenta a classe que el terme oci es més ample i que es allò que no es treball i provoca certa diversio. Es diu que es el contrari a negoci i per tant absència de treball u obligacions.
    Els termes no a mi personalment em queda clar la idea básica, pero també em queda clar que m'agradaria que s'aprofundira més en aquests.

    Rubén Gobold

    ResponElimina
  21. Per a seguir el debat que vam començar a classe intentaré donar el meu punt de vista sobre aquests conceptes, però abans m'agradaria especificar les expressions i definicions que vam fer a la pràctica.

    Entre els companys que assistirem a la pràctica vam destacar que per a nosaltres el terme "negoci"(que no estaba plantejat als termes per a debatir) l’associàvem a negar l'oci,és a dir,llevar temps d'oci a les persones i per tant estaba relacionat amb la feina.El concepte "recreació" el definirem com a una activitat que es relaciona amb el temps lliure, a realitzar una activitat per entreteniment, i entre els comentaris de la majoria dels companys tots teníem o associàvem els conceptes al oci o temps lliure.

    Baix el meu punt de vista i havent-me informat el concepte recreació com a acció i efecte de recrear i com a diversió per al descans del treball. Aquest terme té la diversió incluït dins d’ell ja que intentara tindre l’objectiu de distraure’s de les exigències,especialment laborals. Els conceptes oci i temps lliure estan relacionats ja que es dediquen a activitats que no son ni treball, ni tarees domèstiques essencials. Es un temps recreatiu que s’utilitza per a la discreció. Es diferent al temps dedicat a activitats obligatories como son menjar, dormir, etc.

    Per tant diré que els conceptes estan relacionats entre ells ja que es complementen uns en els altres, ja que la recreació es una activitat d’entreteniment que en teoria es realitza en el temps lliure com a oci de les persones.

    ResponElimina
  22. Poc hi ha que añadir als comentaris dels meus compañers, per això vaj a fer una espècie de resumen de tots els comentaris que he llegit i me han singut de interés o m’han cridat la atenció. Bé començem;

    El debat de la clase ha sigut molt interessant i rellevant, ja que pensavem tots que coneixiem el significat de la paraula recreació, com si nosaltres haguerem inventat la propia paraula i quan hem començat el debat i Pere ens ha fet recapacitar i vore el significat correcte d’aquesta paraula i de dues més i la seua relació (recreació, temps lliure i oci).

    Una vegada sentit les diferents definicions dels companys i com he dit avans seguint la trayectoria de les explicacions i aclarios de Pere, de seguida m’he donat compte de que el meu significat de la paraula recreació era incorrecte o el no més adecuat. De ahí el debat obert propiciat per la paraula recreació i per les diferents opinions de tota la classe.

    La meua definició era molt pareguda a la del meu amic Rubén Gonzaléz companyer de pràctiques, que va donar en la classe que segons ells recreació era una forma d’ ocupar el temps lliure per a realitzar diverses activitats recreatives, per divertir-se .

    Pere buscava açó, que introduirem la paraula temps llire per a que apareguera posteriorment la paraula oci, i que puguerem donar-mos conter del significat i la relació d’estes paraules. Cada ú dia una cosa i vaj acabar la classe en verdaderes ganes de saber la correcta definició o significat de cada paraula, per aixó al igual que la meua companyera Anabel he buscat les definicions per internet i he trobat:

    - És diu oci al que és dedica a activitats que no son ni treball, nitarees doméstiques Essentials. És un temps recreatiu que s’ isa a discreció.
    - Oci i temps lliure no es el mateix, no deuen confundir-se, els temps llure es aquell que no està siguent ocupat per ninguna tarea, mentres que l’ oci es lo que dediquem a ixe temps llire, sempre que realitze algunes de les necessitats referides al descans, diversió o al desarrollo tant social com personal.
    - La Real Academia Española defineix recreació com acció i efecte de recrear i com diversió per desconectar del treball. Además, trobarem que recrear significa divertir, alegrar o deleitar. En termes populars a esta diversió també la denominarem entreteniment.

    Después de buscar estes definicions i de debatir en clase la relació dels tres conceptes o paraules, m’ ha quedat clar o més o menys correcte, el significat de cada una de les paraules, que a principi pareixien clares, però amb un simple debat molt ben preparat per Pere ens ha fet vore que el significat era molt més extens.

    ResponElimina
  23. SANTIAGO CIGES BARBERÁN

    Espero que sea útil mi resumen:

    El tiempo libre:

    - no exento de obligaciones
    - complementario al trabajo
    - sirve de descanso y restituye fuerza de trabajo
    - se debe de disponer de tiempo libre

    Recreación:

    - no obligaciones
    - 2 tipos:
    a) pasiva(como expectador)
    b) activa (como jugador)
    - crea experiencias
    - se manifiesta objetiva y cualitativamente

    Ocio:

    - independiente del trabajo
    - mayor relacion con la libertad
    - se realiza cuando no se trabaja
    - el ocio tiene q ver com hacer 1 cosa que no tiene obligación ni necesidad de hacerse y se hace xq se desea

    ResponElimina
  24. Be. Crec que ja està tot dit però m'agradaria afegir que una activitat recreativa ho és quan tu fas una activitat, ja siga de forma passiva com activa, i tens ganes de tornar a repetir, ja que quan la practiques tornes a sentir unes sensacions que et fan sentir be. Aleshores tornes a fer-la i t'agrada i et recrees.
    El temps lliure es donaria fora del treball i estaria enfocat per a que el treballador descanse i despres torne a fer faena de manera productiva.
    L'oci, per la seua banda es fer coses de manera voluntaria però necessita d'una quantitat suficient de temps lliure per a poder donar-se.

    Una activitat recreativa pot donar-se tambe quan un gestor d'una activitat la repeteix per la gran demanda per part dels usuaris, es a les hores quan es converteix en activitat recreativa.

    Pero m'he adonat que no sabem molt be els conceptes d'aquests termes ja que Pere ens ha marejat capgirant les nostres argumentacions.

    ResponElimina
  25. El propòsit d’aquesta entrada és el de complementar i matisar un aspecte concret de la classe teòrica d’avui.

    Cronològicament, i com bé ha dit Pere, el primer terme que destaca és el d’oci, que ja és present en les civilitzacions grega i romana. En aquest punt vull fer la meua aportació. Segons he pogut llegir en el llibre de Josef Pieper “El ocio y la vida intelectual” i en els articles “Diferencias entre ocio, tiempo libre y recreación” i “Acerca del ocio, del tiempo libre y de la animación sociocultural”, de Julia Gerlero i de Antonio Hernández respectivament, el terme oci, encara que d’arrel llatina, apareix per primera vegada en Grècia, i la paraula que li correspondria seria “skholé” o “schola” (“escola” en català). En Grècia, l’oci era entès com un ideal que permetia el desenvolupament de la potencialitat de l’ésser humà. No era sinònim de no fer cap cosa, sinó que expressava la possibilitat de gaudir d’un estat de pau i contemplació creadora –dedicada a la “theoria”, el saber màxim entre els grecs- en què se sumia l’esperit. En conseqüència, l’ideal d’oci grec s’entén com una part d’una formació socioeconòmica estratificada en “homes lliures” i “esclaus”: “los esclavos eran necesarios porque con su trabajo se cubrían las necesidades materiales de una sociedad, mientras otros dedicaban su tiempo y energía al intelecto activo, a la búsqueda de las verdades supremas” (Gerlero).

    Posteriorment, en Roma, el terme “otium”, que derivarà en el terme “oci” que s’utilitza actualment, feia referència a un altre concepte una mica distint. Segons Gerlero i Hernández el “otium” es contraposa al “nec-otium” (negoci), en què l’oci ja no és un fi en si mateix, sinó que representa un ús utilitari del temps destinat a recuperar-se del treball i possibilitar-ne un major rendiment. A més, l’oci es converteix en un mitjà de control polític de les masses, a les que se li ofereixen grans espectacles públics i molt dies festius. Recordem l’expressió “pa i circ”, que segons la Wikipedia en el seu origen descriu el “costum dels emperadors romans de regalar menjar i entrades per als jocs circenses com una forma de mantenir al poble distret de la política”. Aquest oci correspon a un entreteniment de baixa qualitat i amb uns criteris assistencialistes i passius que se li oferia al populatxo; res a veure amb “l’intel•lecte actiu” de l’ideal grec.

    Si no m’equivoque, Pere a utilitzat el terme romà “otium” per descriure la concepció d’oci que tenien els grecs, cosa que crec que no s’ajusta al que he llegit en la bibliografia consultada.

    “Acerca del ocio, del tiempo libre y de la animación sociocultural”:
    http://www.efdeportes.com/efd23/ocio.htm

    “Diferencias entre ocio, tiempo libre y recreación”:
    http://www.redcreacion.org/documentos/cmeta1/JGerlero.html

    “El ocio y la vida intelectual”:
    http://books.google.es/books?id=W6wj87nW9mUC

    ResponElimina
  26. Després dels 25 comentaris que ja s'han fet sobre els termes "Temps lliure, oci i recreació", i ara que hem vist de nous com "ociositat i animació", voldria aportar el meu granet de sorra comentant la primera d'aquestes dos últimes paraules.

    L'ociocitat, com s'ha dit a classe, està associada amb valors negatius a la nostra societat actual. La ganduleria, el pasotisme, la "gossera", són termes que es poden fer sinònims d'aquesta paraula. A l'hora de donar exemples sobre quins comportaments els podem associar amb l'ociositat, la majoria d'ells venen també lligats a enfermetats. Per exemple: una persona ociosa que no sap com orientar aquest estat es pot "desviar" cap a les drogues, llavors es converteix en un tòxicoman; un altra persona que tampoc sàpia orientar la seua ociositat es pot convertir en un teleadicte, piroman, etc.

    Però, ¿i si la ociositat fora orientada d'una forma més constructiva? i si les persones orientarem part del nostre temps lliure en activitats que foren plaenteres, però que també contribuiren a la nostra formació com a persones, a una formació cultural?

    Tal volta estic plantejant preguntes que no cal, doncs açò és fa sovint; i només un percentatge molt molt xicotet de la població es desvia cap a fins més perturbats; encara que altra població no ocupa eixe temps per a cap fi ni productiu ni desaprofitable.

    Bé, el que hauríem d'intentar seria ocupar la part del nostre temps lliure en fomentar hàbits... o ja no hàbits.. sinó activitats o situacions que ens porten al gaudiment, a les coses que realment ens agrada o agradaria fer però des d'un punt de vista constructiu i pensant en la nostra formació durant la vida, la nostra formació com a persones.

    El simple joc amb els nostres fills, per exemple, no ens aporta ningún coneixement superior, però segurament siga una acció, una activitat que gaudim com la que més; i això ens enriqueix de notables qualitats positives.

    ResponElimina
  27. Parece que mi comentario sea de los últimos, aunque daré mi postura acerca de estos tres términos, recreación, tiempo libre y ocio, que van estrechamente interrelacionados.
    En primer lugar decir que del primer término, la recreación, podemos extraer que se trata de ocupar el tiempo que está librado de obligación, por lo tanto es el conjunto de actividades, la forma con la que ocupamos nuestro tiempo sin cargas.
    Ahora pues pasamos a analizar otro término que aquí ha surgido, el tiempo libre es el tiempo libre de obligaciones y no atado a la subsistencia. Destinado al descanso durante un tiempo considerable, no nos valdrá unos pocos minutos.
    Por último el ocio, que pese a que en una primera instancia se refirió a la condición social ahora se asocia con el trabajo. Negocio significar negar el ocio, es decir estar ocupado con el trabajo, por lo tanto podríamos decir que es el estado en el que estamos, el momento que vivimos.

    Una vez desarrollado estos tres términos, propondría a mis compañeros que señalasen cual de todos es el más importante, sobre cuales se asientan los otros dos y por significado quien tiene más relevancia históricamente, es decir, cal surgió antes y en que condiciones, además de cómo han evolucionado sus significados.
    Desde mi punto de vista el concepto tiempo libre, que pienso que es el más reciente de los tres, es el que integra a los otros dos, ya que sin este no se derivaría al recreación y tampoco el ocio, puesto que hablan precisamente de ocupar el tiempo que se queda sin ocupación que en resumen es el tiempo libre.

    Espero que pese a que mi aportación pueda llegar tarde, aporte algo de nuevo o de pie a interactuar o plantear nuevas cuestiones acerca del tema propuesto.
    Saludos.

    ResponElimina
  28. Para empezar, me gustaría comentar que nunca había participado en un debate tan interesante y tan enriquecedor como el de la pasada práctica. Personalmente creo que se trata de una herramienta muy buena para el aprendizaje, en la cual requiere una participación constante y directa del alumnado.
    Todos tenemos una concepción de lo que significa tiempo libre, ocio y recreación, pero realmente, al menos en mi caso, nunca me he preguntado que diferencia existen entre estos conceptos o cual es el verdadero significado de cada uno de ellos. Pues es aquí, gracias al debate realizado en la práctica y dirigido por Pere, donde he profundizado sobre estos conceptos y donde he terminado la clase con muchos más conocimientos de los que tenía anteriormente sobre estos términos, que a continuación explicaré desde mi punto de vista.
    Entiendo el tiempo libre, como una cantidad mesurable de tiempo en el que no estoy sometido a obligaciones, en el que estoy desocupado (en otras palabras). Por ejemplo podríamos hablar del tiempo libre que tengo cuando no estoy trabajando.
    El concepto de Ocio, está muy ligado al tiempo libre ya que, en mi opinión, es la forma de utilizar este tiempo que poseemos las personas, es decir, las actividades que realizamos en el tiempo libre porque nos gustan y porque son elegidas por nosotros, tenemos una motivación hacia ellas.
    Por último, recreación, como bien hemos aprehendido en clase tiene un significado de re-crear, es decir, volver a crear algo o recuperar algo. El tiempo libre en este sentido cobra un significado útil, se convierte en tiempo de recreación del trabajo, de la ocupación…

    JORDI CARRASCO LLACER

    ResponElimina
  29. Buenas a todos

    La verdad es que me quede un poco sorprendido en la práctica pasada de que terminos tan usualmente utilizados no tengamos(nadie en clase la tenía) una definición clara de cada cosa, que las diferenciara una de otras. Con esto quiero decir que si a cualquiera nos preguntan que es el ocio, tiempo libre, y recreación por separado seguramente las definiriamos sin nigún problema (bien o mal) pero al preguntarnos por sus similitudes y diferencias casi nadie lo podría hacer.
    Esto seguramente es debido al mal uso del lenguaje que se hace en la sociedad o también puede ser que según la sociedad estas palabras signifiquen una cosa u otra.

    ResponElimina
  30. sigue anterior :)

    Bueno otra cosa que me sorprendio del debate de la clase práctica fue que cada vez que cada compañero exponía una idea sobre cualquiera de estos términos mucha gente estaba a favor pero también un gran número en contra, por lo tanto parecía que existían grnades diferencias sobre lo que craian que eran estos términos en un grupo de gente bastante similar de una sociedad (estudiantes universitarios de una misma carrera)
    Como reflexión final dire que lo que realmente me quedo claro esqu estos términos necesitan del trabajo para existir es decir el oci por ejemplo es lo contrario de negocio, la recreación muchos de mis compañeros lo veian como el tiempo entre horas de trabajo y l tiempo libre también muchos compañeros lo veían como el tiempo despues del trabajo.

    ResponElimina
  31. Una vez comentados y aclarados estos términos pasaré a explicarlos. Pues bien estos términos : TIEMPO LIBRE, RECREACIÓN Y OCIO no son términos sinónimos ya que el tiempo libre abarca el tiempo no sujeto a obligaciones laborales, y la recreación y el ocio es la forma de ocupar ese tiempo libre. Así, para que la recreación y el ocio pudieran aflorar, se debe disponer de una gran cantidad de tiempo libre que le permitan a uno mismo sentirse liberado de obligaciones.
    Una actividad de tiempo libre está en función del trabajo, de ahí que Elias y Duning maticen los momentos que hay dentro del tiempo libre: Rutinas de tiempo libre que tienen cierta obligatoriedad (satisfacer necesidades básicas biológicas y de cuidados del propio cuerpo así como rutinas de la casa y la familia) como comer, hacer la compra…etc. Por otro lado las Actividades intermedias de tiempo libre donde se establece un compromiso, pero no hay obligatoriedad. Como por ejemplo trabajos voluntarios y privados, actividades religiosas…etc. Y Actividades recreativas en las que uno está más liberado (Actividades puras o principalmente sociales como reunirse con los amigos, asistir a reuniones formales…etc; Actividades “miméticas” o de juego en las que no se pretender sacar algo a cambio y no son profesionales; y Actividades recreativas varias menos especializadas como viajar, tomar el sol…etc.).
    Las funciones del tiempo libre son, servir de descanso y restituir la mano de obra del trabajo, para que se trabaje mejor.

    Para que exista ocio se requiere de tiempo libre, pero no todo el tiempo libre es ocio de tal forma que solo podamos dedicar una parte de ese tiempo libre al ocio. Durante ese tiempo que le dedicamos al ocio, las personas cubrimos la necesidad psicológica y social de las actividades recreativas. De ahí que recreación no sea exactamente ocio puesto que es un conjunto de actividades estudiables y definibles en las que se manifiesta objetiva y cuantiflicablemente el ocio (Ispizua y Monteagudo, 1998). Nos encontramos con 2 tipos de recreación, la PASIVA O RECEPTIVA que es aquella en la que tu no te implicas o la disfrutas pasivamente, aquella en la que no se interviene en la modificación (ejemplo: ir al teatro), y la EJECUTIVA O ACTIVA, que es aquella que te permite interactuar, en la que los usuarios son también autores (ejemplo: red de Internet). Ambas comportan cierta idea de crear de nuevo alguna experiencia, de recrear (latin. recreativo: Restaurar, refrescar a la persona).
    El ocio, según Dumazedier, es un conjunto de ocupaciones a las que el individuo puede entregarse por su voluntad, sea para descansar, para divertirse, para desarrollar su participación voluntaria, sus informaciones o cultura, después de haberse liberado de todas sus obligaciones profesionales, familiares o de cualquier otra clase.
    En sentido amplio, el ocio es la forma de disfrutar del tiempo libre, elegida libremente y no supeditada a obligaciones de ningún tipo.
    La principal diferencia con la recreación está en que el ocio es algo más que una parte del tiempo libre, es “una forma de ser”. Esta concepción más subjetiva es compartida por Lanfant (1972) que sostiene que lo que caracteriza el ocio no es la actividad en sí misma, sino la relación que mantiene el individuo con la actividad. Puesto que una misma actividad varias personas la viven de manera diferente.
    Es importante aclarar que el término "ocio" no debe ser confundido con "ociosidad", el cual, además de ser peyorativo es un estado en el cual se está voluntariamente sin realizar ninguna actividad, lo que conlleva muchas veces a caer en vicios y malos hábitos. Es un no saber que hacer, el no tener obligaciones.

    ResponElimina
  32. ........En definitiva, la recreación es la forma (conjunto de actividades) de ocupar una parte del tiempo libre y el ocio es la forma de disfrutarlo. De ahí que tengamos que fomentar la dirección positiva del ocio (contribuye al desarrollo de la persona), lo que significa hacer las cosas porque se quieren y de manera intrínseca para que le sirvan a uno socialmente, además tenemos que educar en la dimensión subjetiva y personal, además de educar en la dimensión negativa del ocio, aquella que incide insatisfactoriamente en el desarrollo humano.

    ResponElimina
  33. hola!

    Pense que la pràctica que realitzarem fou molt interesant i de profit. Els termes que tractarem aparentment semblavem clars donat el seu ús habitual i qüotidià. Una volta començarem el debat hem vaig adonar que no savia donar una explicació i definició de cadascun. La pluja d´idees i opinions va fer que es realitzara un debat continu i que em va fer reflexionar, pensar i aportar el meu punt de vista que tot seguit comentaré.

    En primer lloc, pense que el terme tems lliure engloba als altres dos (oci i recreació).El tems lliure fa referència a tot aquell tems en que la persona està exempta de obligacions i pot decidir el que vol fer per decisió pròpia. L´oci i la recreació serien dos maneres d´ocupar aquest tems lliure. En el primer terme, oci, entenc com a un tems ocupat en algo puntual, planejat o espontani que ens fa passar un tems agradable i entretingut. Es tracta de fer una cosa que ens agrada i que pot ser realitzada una volta o més al llarg del nostre tems lliure. Per altra banda, recreació es un terme diferent. Pense que el terme "recrear" fa referència a repetir una cosa que ens produeïx una sensació agradable i plaentera. És per això que recreació es un terme relacionat amb ocupar el tems lliure fent una cosa que es repetix al llarg del nostre tems lliure. Tal volta recreació per a mi signifique anar a jugar a futbol 3 dies entre setmana i oci passar un dia a l´Hemisferic.

    ResponElimina
  34. Ja hem vist la teoria però vaig tindre un problema al penjar la meua entrada i vaig a intentar recordar el que havia ficat.

    La veritat que per a ser la primera pràctica va ser molt intensa, començar a debatre tres conceptes que molta gent pensava que els tenia clar i conforme parlava la classe ens adonaven que cada ú (evidentment) té el seu punt de vista.

    Sinó recorde mal vaig intentar contestar aquestes preguntes que ens va ficar Rodri al ser comentari:
    - Recreació es el mateix que oci?
    Per a mi l’oci i recreació quasi els veuria iguals en sentit que fas el que vols, l’oci és més un estat en el que ens desvinculem de tot, part del temps que som lliures per fer el que volem, i per suposat ens divertim, ens airegem i fem el que volem. A lo millor la recreació la ubicaria al treball, la forma que tens de recrear-te fen alguna cosa que t’agrada o simplement treballant.

    - El treball pot ser recreatiu? - La recreació és una dimensió individual?
    Pense que si, per què no? Si fas el que t’agrada, allò recreatiu pense és allò que tu fas també perquè vols. Molta gent es recrea treballant. Jo per exemple, treballe els dissabtes, només un parell d’hores, però ho faig perquè vull, per què m’agrada, ningú m’obliga i és algo que hem recrea per què m’encanta. Per a mi en el treball que estic ara estic recreada.
    He ficat les dues preguntes juntes per què pense ens poden ajuntar, ja que depèn del que pensa una persona del que és recreació, es té una visió individual.

    - La recreació es dóna solament al temps lliure?
    Com ja he dit potser una persona es recrea en el seu treball, per el que no es donaria aquest estat de recreació només en el temps lliure.

    - Recreació és sinònim de passar-s’ho bé o divertir-se?
    Jo diria que si. Els motius són tan simples com he dit abans, si fas el que t’agrada, és diversió, i diversió es sinònim de que t’ho passes bé,no?

    El concepte de temps lliure, l’associaria al temps que no dediquem a treballar. Ja que el temps lliure ens pot servir per descansar. Però pense que no és sinònim d’oci.

    ResponElimina
  35. Hola a todos!

    Cuando hablamos de "tiempo libre" nos referimos al periodo de tiempo que le queda al individuo después de llevar a cabo sus obligaciones diarias (laborales, educativas, sociales, familiares). Sin embargo, hay muchas actividades que se realizan en este tiempo y no son precisamente actividades de ocio, como por ejemplo: satisfacción de necesidades biológicas, obligaciones familiares, burocracia, etc. También hay una parte de nuestro tiempo libre que lo dedicamos a actividades autoimpuestas, que no forman parte de nuestras obligaciones, sino que son actividades que nosotros hemos decidido hacer (tareas religiosas, voluntariado social, etc).
    El tiempo "verdaderamente libre" está constituido por aquellos momentos de nuestras vidas en las que después de satisfacer nuestras obligaciones, nos disponemos a realizar una actividad que más o menos podemos llegar a escoger.

    El "ocio" es una forma de utilizar el tiempo libre. Es la subjetivación del tiempo libre. Lo importante no es la actividad que realicemos en ese periodo, sino que la hayamos elegido libremente, por nosotros mismos y sin un fin concreto. Su desarrollo debe resultarnos satisfactorio y placentero. La condición del ocio no disponer de tiempo no ocupado, sino no tener la necesidad de estar ocupado.

    Con respecto a la recreación, entendemos que es el desenvolvimiento placentero y espontáneo del hombre en su tiempo libre con tendencia a satisfacer motivaciones psicosociales de descanso, entretenimiento, socialización, aventura, etc. Es decir, es la disposición particular, positiva y favorable de cambio, mejora y progreso, que se expresa en el tiempo libre mediante actividades recreativas.

    ResponElimina
  36. Buenas tardes,
    En la primera práctica, se nos planteó la definición de tres términos que a priori parecían sencillos de explicar y de diferenciar ,pero concluida la hora de debate hablando sobre tres términos básicos de la asignatura: ocio, tiempo libre y recreación, la sensación personal que obtuve fue que es muy difícil definirlas por separado y que existe una inevitable interconexión entre ellas, que a veces llega a ser algo confusa, de “confusionismo” hablan Manuel Hernández y Leonor Gallardo en su texto sobre las actividades deportivo-recreativas, en las que las diferencias resultan difíciles de discernir.
    Que “no todo el tiempo libre es ocio”, que “las actividades recreativas son actividades de tiempo libre pero que no todas las actividades de tiempo libre son recreativas”, etc son afirmaciones que hacen más confuso lo que los expertos llama “el espectro del tiempo libre”, término con el que intentan aclarar definitivamente las diferencias entre el ocio, la recreación y el tiempo libre.

    Lejos de elaborar/buscar y plasmar una definición sobre lo que son cada uno de estos términos, que creo que ya ha sido aclarado en los comentarios de mis compañeros, lo que sí me gustaría es hacer una reflexión sobre cómo estos tres conceptos puedan verse en tiempos de crisis y de si su concepción cambia o no dependiendo de la situación laboral de la persona, porque es en lo que pensé cuando salí de clase.

    Estos tres conceptos, a mi modo de entender, se disfrutan en oposición al trabajo, surgen con la cesación del mismo. A partir de 1920 el ocio se reconoció como un valor incuestionable desde el momento en que se redujo la jornada laboral y autores como Dumazedier lo relacionan con descanso, diversión y desarrollo de la personalidad.
    Hoy en día, se ha producido un vuelco de 360º en la vida de las más de 4 millones de personas desempleadas en España, según cifras del 2009. Para ellas, la vida ya no es la búsqueda de un tiempo para sí, de una desconexión del trabajo sino la preocupación por encontrar de nuevo un empleo que no les ahogue en vida.
    Es la inquietud de saber cómo una persona desempleada vive teniendo todo el tiempo libre del mundo, y me pregunto si disfrutan del ocio sin caer en la ociosidad al tener tanto tiempo libre y de si ven las actividades recreativas como forma de conseguir un bienestar físico y mental o como una manera de no perder tanto el tiempo, sin pensar en los beneficios intrínsecos de su práctica ya que su preocupación vital no es “respirar al aire libre y al sol”, el “uso armonioso del cuerpo” o la diversión, sino algo más vital que nos guste o no se relaciona directamente con poder disfrutar del tiempo libre, del ocio y de la recreación.

    ResponElimina
  37. Aquests tres termes són uns conceptes bàsics de l’asignatura, d’un mateix camp lèxic, que poden portar a la confució si tractem de donar una definició concreta com ferem a la primera pràctica. Pareixia que tot estava clar si tractavem amb els dos termes amb que estem més familiaritzats,recreació i temps lliure , però en quan a ‘l’oci’ defugiem un poc per no dominar el significat i l’enfocament d’aquest terme.

    Després de la primera sessió teòrica es va aclarir el significat d’aquests termes donant el quiz de la qüestió, la interrelació entre els diferents conceptes, que és el que realment interesa en aquesta pràctica.

    Així doncs, podem dir que el TEMPS LLIURE sorgeix a partir de la Rev. Industrial i fa referència a tot el temps que resta del treball dins del qual podem portar a terme moltes tasques i activitats entre les quals trobem la RECREACIÓ, considerada un conjunt d’activitats en les quals es manifesta objectiva i quantificablement el OCI, com a forma de gaudir del temps lliure.

    Amb açò em centrarem en l’ultim terme on recau el pes del conjunt dels tres termes, l’oci, definit per Dumazedier com ’Conjunt d’ocupacions a les que l’individu pot dedicar-se voluntariament, siga per descansar o per divertir-se, o per desenrrotllar la seua informació o la seua formació desinteresada, la seua voluntaria participació social o la seua lliure capacitat creadora (fent referencia a la recreació) quan s’ha alliberat de les seues ocupacions laborals, familiars i socials (dins del temps lliure, llevat de les dos ultimes ocupacions)’.

    D’aquesta definició es pot arribar a la conclusió que l’oci és un concepte social molt important intimament lligat al de llibertat, considerat com un bé de consum de primera necessitat mesurat en temps, no obstant cal mirar l’oci amb altra lent com a necessitat del sistema de producció per conseguir major rendiment al treball.

    Finalment, vull fer referència a la definició que Wearing, Betsy i Estephen fan d’oci, amb la qual me senc més identificat amb la meua concepció d’oci:

    ‘El ocio se conforma como una actitud, un comportamiento, algo que tiene lugar durante el tiempo libre y que no importa tanto lo que se haga sino el como se haga, el ocio, independientemente de la actividad concreta de que se trate, es una forma de utilizar el tiempo libre mediante una ocupación libremente elegida y realizada cuyo mismo desarrollo resulta satisfactorio o placentero para el individuo’ (Trilla, 1989).

    Podeu trobar informació molt útil en el text que a continuació adjunte:
    http://www.efdeportes.com/efd23/ocio.htm

    ResponElimina